előző nap következő nap

„Felharsan az Úr hangja a Sionról, mennydörög Jeruzsálemből” Ám 1

1 Ámósz beszédei, aki a tekóai pásztorok közé tartozott. Ezt látta Izráelről Uzzijjának, Júda királyának és Jeroboámnak, Jóás fiának, Izráel királyának az idejében, két évvel a földrengés előtt. 2 Ezt mondta: Felharsan az Úr hangja a Sionról, mennydörög Jeruzsálemből; gyászba borulnak a pásztorok legelői, és elszárad a Karmel teteje. 3 Így szól az Úr: Három, sőt négy vétke miatt nem bocsátok meg Damaszkusznak, mert vas cséplőszánokkal csépelték Gileádot. 4 Ezért tüzet bocsátok Hazáél házára, és az megemészti Ben-Hadad palotáit. 5 Letöröm Damaszkusz zárait, kiirtom az Áven-völgyből az uralkodót és Bét-Édenből a fejedelmet. Fogságba megy az arám nép Kírbe – mondja az Úr. 6 Így szól az Úr: Három, sőt négy vétke miatt nem bocsátok meg Gázának, mert a foglyokat mind elhurcolták, és kiszolgáltatták Edómnak. 7 Ezért tüzet bocsátok Gáza várfalára, és az megemészti palotáit. 8 Kiirtom Asdódból az uralkodót és Askelónból a fejedelmet. Azután Ekrón ellen fordulok, elpusztul a filiszteusok maradéka is – mondja az én Uram, az Úr. 9 Így szól az Úr: Három, sőt négy vétke miatt nem bocsátok meg Tírusznak, mert a foglyokat mind kiszolgáltatták Edómnak, nem törődtek a testvéri szövetséggel. 10 Ezért tüzet bocsátok Tírusz várfalára, és az megemészti palotáit. 11 Így szól az Úr: Három, sőt négy vétke miatt nem bocsátok meg Edómnak, mert fegyverrel üldözte testvérét, nem ismert irgalmat, szüntelen tombolt haragja, nem engedte dühét csillapodni. 12 Ezért tüzet bocsátok Témánra, és az megemészti Bocrá palotáit. 13 Így szól az Úr: Három, sőt négy vétke miatt nem bocsátok meg az ammóni népnek, mert felhasogatták Gileád terhes asszonyait, hogy kiterjesszék határaikat. 14 Ezért tüzet gyújtok Rabbá várfalán, és az megemészti palotáit harci zajban a csata napján, szélvészben a vihar napján. 15 Királyuk fogságba kerül vezéreivel együtt – mondja az Úr.

Bibliaolvasó Kalauz – Riskóné Fazekas Márta igemagyarázata

Ámósz korában (Kr. e. 760 táján) Izráel virágkorát élte. A jólét azonban nagy vallási romlást és súlyos társadalmi bajokat takart. Ezek ellen kellett prófétálni Ámósznak. Isten az erkölcsöt, emberséget, igazságosságot keresi. Ítélete kiszámíthatóan közeleg, ha ezeket nem találja. Hogyan látja Isten „gyarapodó, gazdaságilag virágzó” életemet ezen a mértéken keresztül?

RÉ21 83 RÉ 83

Jézus Krisztus messiási küldetése | 453 | Jézusom, ki árva lelkem

„…te mit mondasz?” Jn 8,1–11

1 Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére. 2 De korán reggel ismét megjelent a templomban, és az egész nép hozzásereglett; ő pedig leült, és tanította őket. 3 Ekkor odavezettek az írástudók és a farizeusok egy asszonyt, akit házasságtörésen értek, középre állították, 4 és így szóltak Jézushoz: Mester, ezt az asszonyt házasságtörés közben tetten érték. 5 Mózes azt parancsolta nekünk a törvényben, hogy kövezzük meg az ilyeneket. Hát te mit mondasz? 6 Ezt azért mondták, hogy próbára tegyék, és legyen mivel vádolniuk őt. Jézus pedig lehajolt, és ujjával írt a földre. 7 Amikor továbbra is faggatták, felegyenesedett, és ezt mondta nekik: Aki bűntelen közületek, az vessen rá először követ. 8 És lehajolva tovább írt a földre. 9 Azok pedig ezt hallva, egymás után kimentek, kezdve a véneken. Egyedül ő meg az asszony maradt ott a középen. 10 Mikor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kívül, így szólt hozzá: Asszony, hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged? 11 Ő így felelt: Senki, Uram. Jézus pedig ezt mondta neki: Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!

Az Ige mellett – Vladár Gábor igemagyarázata

(5) „…te mit mondasz?” (Jn 8,1–11)

Az ismert történetben a farizeusok csapdát kívánnak állítani Urunknak, ezért egy házasságtörésen rajtakapott asszonyt visznek hozzá. A törvény szerint a házasságtörés büntetése halál (5Móz 22,22). Vajon miként ítél ez esetben Jézus? Mert ha nem ítéli el az asszonyt, ki ítélhet el bárkit is? Urunk kérdezhetné a vádlóktól: hol van az ugyancsak halállal sújtandó vétkes férfi. Ehelyett csak ennyit mond: „Aki bűntelen közületek, az vessen rá először követ.” (7) Ekkor a vádlók mind eloldalognak. Ez jelzi: ők is rászorulnának a kegyelemre. Csak az asszony maradt ott Jézussal – és a sokaság (9). Közömbös Krisztus-közelségükkel talán rosszabbak a farizeusoknál. A vádlók helyén viszont ott áll ez az asszony. Neki szól Urunk felszabadító üzenete: többé ne vétkezz, kezdj új életet! Nem a bűnt tagadja, hanem a megoldhatatlan élethelyzetben vergődő embernek ad új lehetőséget. A házasságtörés büntethetősége törvényeinkből mára eltűnt, de nem veszítette érvényét Urunk szava. Mivel Isten előtt felelősséggel tartozunk tetteinkért, nem élhetünk soha mások kárára. Védd azt, amin Isten áldása van!

janu31