„Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek!” Lk 23,32–38
32 Két gonosztevőt is vittek, hogy vele együtt végezzék ki őket. 33 Amikor arra a helyre értek, amelyet Koponya-helynek hívtak, keresztre feszítették őt és a gonosztevőket: az egyiket a jobb, a másikat a bal keze felől. 34 Jézus pedig így könyörgött: Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek! Azután sorsvetéssel megosztoztak ruháin. 35 A nép ott állt és nézte. A főemberek pedig velük együtt így csúfolódtak: Másokat megmentett, mentse meg magát, ha ő a Krisztus, az Isten választottja! 36 Kigúnyolták a katonák is, odamentek hozzá, ecetet vittek neki, 37 és így szóltak: Ha te vagy a zsidók királya, mentsd meg magadat! 38 Felirat is volt a feje fölött görög, latin és héber betűkkel írva: EZ A ZSIDÓK KIRÁLYA.
Bibliaolvasó Kalauz – Molnár Ambrus igemagyarázata
A halállal megszűnik minden kapcsolat. Így gondolták ezt a Jézust elítélők is (32). A halál a nagy problémamegoldó (33). A halálhoz való hozzáállás közvetlenül meghatározza az egész emberi életet. Ha a halál a vég, akkor az embernek semmivel nem kell elszámolnia. Jézus azonban úgy haldoklik, mint aki abban biztos, hogy a halál nem a vég (34). Ezért könyörög kegyelemért. Az élet, életünk legfontosabb kérdése, milyen a viszonyunk a halálhoz, a halálunkhoz. Neked milyen?
RÉ21 486
Nagyheti ének | 492 | A Bárány hordja csendesen
„…ajánljatok fel az országból szent felajánlásként az Úrnak…” Ez 45,1–12
1 Ha majd sorsvetéssel felosztjátok az országot, és mindenki megkapja a maga örökségét, ajánljatok fel az országból szent felajánlásként az Úrnak egy huszonötezer könyök hosszú és húszezer könyök széles területet! Az így körülhatárolt terület szent lesz. 2 Ebből a szent helyé lesz egy ötszázszor ötszáz könyöknyi négyzet, körülötte pedig ötven könyök szélességű legelő lesz. 3 Ebből a lemért területből mérj ki egy huszonötezer könyök hosszú és tízezer könyök széles területet: ezen lesz a szentély, amely igen szent. 4 Az ország szent területe ez: a papoké, a szentély szolgáié lesz, akik a szent szolgálat végzésére járulnak az Úrhoz. Itt lesz hely a házaik számára, és itt lesz a szentély szent területe. 5 Egy huszonötezer könyök hosszú és tízezer könyök széles terület pedig a lévitáké, a templom szolgáié lesz; ez lesz a birtokuk és a lakóhelyük. 6 Adjatok a városnak birtokul egy ötezer könyök széles és huszonötezer könyök hosszú területet a felajánlott szent terület mentén! Izráel egész házáé lesz ez. 7 A fejedelemé lesz a föld a felajánlott szent területnek és a város birtokának mindkét oldalán a felajánlott szent terület mellett meg a város birtoka mellett a nyugati szélétől nyugat felé, a keleti szélétől kelet felé. Hosszúsága olyan lesz, mint az egyes törzsek birtokrészeié, a nyugati határtól a keleti határig. 8 Ez a föld lesz a fejedelmek birtoka Izráelben, és többé ne nyomorgassák népemet! A többi földet pedig adják át Izráel háza törzseinek! 9 Így szól az én Uram, az Úr: Most már elég volt, Izráel fejedelmei! Hagyjatok fel az erőszakkal és a nép sanyargatásával, törvényesen és igazságosan járjatok el! Ne forgassátok ki többé népemet az örökségéből! – így szól az én Uram, az Úr. 10 Hiteles mérleget, hiteles vékát és hiteles batot használjatok! 11 A véka és a bat azonos űrtartalmú legyen! A bat a hómernak egy tizedrésze legyen, és a véka is a hómernak egy tizedrésze legyen; a hómert kell alapul venni. 12 A sekel húsz géra legyen! Az ötsekeles öt sekel legyen, a tízsekeles tíz sekel, egy mina pedig ötven sekel legyen nálatok!
Az Ige mellett – Czanik Péter igemagyarázata
(1) „…ajánljatok fel az országból szent felajánlásként az Úrnak…” (Ez 45,1–12)
Új honfoglalásnak tekinti a fogságból való hazatérést. A honfoglalás után osztották fel sorsvetéssel az országot. Ez persze csak képes beszéd, a hazatérés leírásakor nem értesülünk semmi efféléről, minden család a régi otthonát igyekezett fölkeresni. A látomás szerint a régi-új országban lesz egy elkülönített hatalmas, szent terület a szolgálatot végző papoknak és lévitáknak. Talán a közösség kialakítása ennek a célja. Amikor beköltöztünk abba a jókora társasházba, amelyben jelenleg is lakunk, egymást ismerő tulajdonosi kör fogadott minket. Később elkezdtek rohamosan cserélődni a lakók. Egy-egy lakás pár év alatt többször gazdát cserélt. Ma sokszor tanácstalanul megyünk el egymás mellett a lépcsőházban, mert nem ismerjük a szembejövőt. A szoros együttlakás persze feszültségek forrása is lehet. Imádkozzunk azért, hogy egyházunkban szoros testvéri hálózat alakuljon ki, egymást ismerő és a szolgálatokon osztozó tagokból! Sok áldás forrása lehet ez elmagányosodó világunkban. Ehhez a közösséghez csatlakoztatja a fejedelmet is (7). Ő ugyanazt a népet szolgálja, mint a papi-lévitai személyzet, és ugyanannak az Istennek felelős. Erre a felelősségre hívja fel a fejedelem figyelmét (8–12). Imádkozzunk olyan elöljárókért, akik az Úr előtti felelősséggel végzik feladatukat!
