Mindenkinek joga van hallani Isten szent szavának teljes üzenetét – mondta portálunknak Juhana Pohjola, a Finnországi Evangéliumi Lutheránus Missziói Egyházmegye püspöke, aki a Reformátusok Lapja egyik előző számában megszólaltatott Päivi Räsänen volt finn belügyminiszterhez hasonlóan perrel néz szembe. A vád: közösség elleni izgatás. A püspök 2004-ben a Finnországi Luther Alapítvány főszerkesztőjeként felelős volt Räsänen sokat vitatott, „Férfinak és nőnek teremtette őket" című füzetének kiadásáért és terjesztéséért.
– Az ön véleménye szerint miről szól ez az ügy?
– Arról, hogy kriminalizálják a Bibliára hivatkozó nyilvános felszólalást, ha az a homoszexuális életmód ellen irányul. Jogos és fontos különbséget tenni: Isten szereti a bűnöst, de gyűlöli a bűnt. Most a Bibliát állították az ítélőszék elé.
– Ha Päivi Räsänent és önt bűnösnek találják, az nem kelti majd azt a látszatot, hogy nem szabad a Bibliára hivatkozni a közösségi média felületein?
– Az ügyész szerint lehet hivatkozni a Bibliára, de nem lehet saját véleményként olyan kifejezéseket használni, amelyek rágalmazásként és sértésként értelmezhetők.
– Kell-e támogatnunk az LMBTQ-közösségeket, és képes lehet-e valaki arra, hogy egyszerre támogassa őket, és hűséges maradjon ahhoz, amit a Biblia mond?
– Keresztyénként arra vagyunk elhívva, hogy tiszteljünk minden embert, bármi történjék. Mindazonáltal nem tudunk eltekinteni attól, hogy az LMBTQ-közösség az emberi szexualitást az egyén választotta dologként értelmezi, nem pedig a teremtési rend részeként, amit Isten adott testnek és léleknek, legyen férfi vagy nő. Választani kell Krisztus keresztje vagy a szivárványzászló követése között: vagy egyik, vagy másik.
– Hogyan különbözhet ennyire Päivi Räsänen és a Finn Evangélikus Egyház (a Pride-ot támogatásáról biztosító finn történelmi egyház – a szerk.) bibliaértelmezése?
– A bibliai teremtéstörténet nagyon világos, és a Biblia szövege a homoszexuális gyakorlatot is egyértelműen elutasítja. Az sem kérdés, hogy a Biblia mit tanít a házasságról és a házasságon kívüli szexualitásról, legyen az akár homoszexuális házasságon kívüli szexualitás. A szexualitás ajándéka csak a házasságra vonatkozik. A kérdés az, hogy a természetes rendnek és a Bibliának milyen tekintélye van az egyházi életben, amikor a kulturális nyomás a házasság és a szexualitás természetes és bibliai felfogása ellen irányul. Sajnos sok egyház és gyülekezet inkább a kor szellemét követi, mint a Szentlelket. Sokan jobban félik az embert, mint Istent.
– Hol a határ a szólásszabadság és a kisebbségek védelme között?
– Véleményem szerint egy társadalomnak széles körben el kell ismernie a szólás- és vallásszabadság alapvető jogait. Még a sértő beszédet is el kell tűrnünk a társadalomban, mert a másik lehetőség a cenzúra, amely minden szabad társadalomra káros. Persze ha valaki erőszakra buzdít, az túlmegy ezen a határon. Keresztyénként azonban megértjük, hogy minden kimondott szavunk alapján megítélnek bennünket.
– Képesek lehetnek-e a keresztyén közösségek és emberek megváltoztatni a kommunikációs stílust és hangnemet anélkül, hogy az üzenetet megváltoztatnák?
– Arra kaptunk elhívást, hogy szeretetben igazat mondjunk a bűnről és a kegyelemről. Mindenkinek joga van hallani Isten szent szavának teljes üzenetét, mint olyan törvényt, amely felfedi bűneinket, és az evangéliumot, amely megbocsátja bűneinket Krisztusban
A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak! Keressék a templomokban és az újságárusoknál!