Indul a digitális oktatás a református iskolákban

Hétfőtől bezárnak az iskolák, a kormány tantermen kívüli digitális oktatást rendelt el a koronavírus-járvány miatt. Mit jelent ez a gyakorlatban? Hogyan tanítsanak a pedagógusok? Mit kérnek majd számon a gyermekektől? Mi lesz a hittanoktatással? Az általunk összegyűjtött legfontosabb kérdéseket Papp Kornél, a Zsinati Oktatási Iroda vezetője, a pénteken létrehozott oktatásért felelős koronavírus-akciócsoport református tagja válaszolja meg.

Mit gondol a Zsinati Oktatási Iroda vezetője a tantermen kívüli digitális oktatás bevezetéséről?

Az ember nincs annak a tudásnak a birtokában, aminek a döntéshozók: addig nyugodtak vagyunk, amíg a betegség fel nem tűnik közvetlen környezetünkben. Mivel az elmúlt időszakban sokan tértek haza fertőzött területekről, a családtagjaikon keresztül eljuthatott a vírus az oktatási intézmények közelébe is, így bölcs döntés volt, hogy bevezették a tantermen kívüli digitális oktatást – véli Papp Kornél. Reméli, hogy úgy fogunk emlékezni erre a nehéz időszakra, mint amikor összefogtak a kisebb-nagyobb közösségek, és intézményeink, pedagógusaink szakmailag is fejlődtek. – Nem véletlen, az Úristen ezzel is tanít minket valami jobbra, csak ezt meg kell értenünk.

Papp Kornél

Fotó: Archívum

Digitális oktatás. De milyen platformon?

Iskolánként egyetlen, azonos platformot használata javasolt a tanárok és a diákok közötti kommunikációra, oktatásra. Ez azért fontos, mert zavart okozhat a diákoknak, ha az egyik tanártól e-mailben várják a feladatot, egy másiktól Messenger üzenetben, míg a harmadik pedagógus Skype-on keresztül próbálja hívni a diákokat. Egy nagyobb intézményben belül elfogadható, ha például az általános iskolások számára mást használnak, mint a középiskolásoknak, vagy az alapfokú művészeti oktatásban részesülőknek. Ha mégsem megoldható a közös platform, akkor is koordinálni, és világosan jelezni kell a diákok felé, hogy ki hol fog velük kapcsolatot tartani.

De melyik legyen az az egyetlen platform?

Célszerű már kipróbált, korábban bevezetett rendszereket használni. Elsősorban a KRÉTA (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszert) használata célszerű, hiszen ezt már amúgy is használják a legtöbb intézményben. Ez a rendszer alkalmas az online kapcsolattartásra a tanárok és diákok, a tanárok és tanárok, sőt a diákok és diákok között is. A rendszeren keresztül világosan kiadhatók a feladatok, és akár dolgozatok készítésére is lehetőséget ad. Emellett a Microsoft 365 ProPlus verziója is célszerű választás, hiszen a Tisztaszoftver program keretében minden magyarországi pedagógus és tanuló ingyenesen fér hozzá. Ez a csomag magában foglalja a Microsoft Teams online csoportmunkát, csevegést, video- és fájlmegosztást támogató rendszerét, ami szintén térítésmentesen használható.

Több lesz a digitális oktatás annál, mint hogy e-mailben elmondják a tanárok, hogy a diákok a 122. oldalon lévő leckét olvassák el, és töltsék ki a munkafüzet odavágó feladatait?

Bízom benne hogy igen – mondja Papp Kornél. Azt is reméli, hogy egy sima Power Point prezentációnál is több segítséget adnak majd a tanárok a diákoknak. Egy ilyen prezentáció hangalámondással például már egészen helyettesítheti az órákat – teszi hozzá a Zsinati Oktatási Iroda vezetője. A cél az lenne, hogy a digitális világban rejlő interaktivitást kihasználják a tanárok és a diákok a következő időszakban. Az ilyen gyakorló feladatok sokszor hatékonyabbak, mint például egy szöveg bemagolása.

Lesz-e órarend?

A folyamatosság, a kiszámíthatóság fenntartása fontos a tantermen kívüli oktatásban is. Így Papp Kornél azt javasolja, hogy a tanárok az órarendet kövessék, és azokon a napokon küldjenek tananyagot, feladatokat a diákjaiknak, amelyik napokon eddig is voltak az óráik. Ez azért is fontos, hogy ne legyen olyan nap, amikor aránytalanul sok, vagy épp aránytalanul kevés anyagot kapnak a diákok.

Tehát élő, videós órák nem is lesznek?

Lehetőség arra is van, hogy az adott óra időpontjában akár az osztályteremből, akár más helyszínről a tanár élőben kommunikáljon a diákjaival, de ez a legtöbb intézmény esetében kevésbé tűnik életszerűen megvalósíthatónak. Így inkább az órarendet mint napi tematikát érdemes szem ellőt tartani.

koronasuli.jpg

Fotó: MTI

Lesz-e dolgozat, számonkérés?

A tanárok küldhetnek online feladatokat a diákoknak, amelyekkel elsősorban azok tudását ellenőrizhetik, de akár éles dolgozatot is írathatnak velük. Elképzelhető forgatókönyv, ha nem megoldható az online számonkérés, hogy a tanév végén részvizsgán adjanak számot a tanulók a koronavírus miatti tantermen kívüli oktatás idején szerzett tudásukról. Járható út az is, hogy az online beküldött házidolgozatok és beadandók alapján osztályozza le a tanár a diákokat.

Mi a teendő, ha a tanárnak vagy a tanulónak nincs otthon okos eszköze?

Az iskoláknak kell ezt a helyzetet megoldaniuk. Az intézményekben vannak számítógéptermek, könyvtárak. Ezeket kell jól beosztani – úgy, hogy egyszerre semmiképp se legyenek sokan a termekben. Az országban ezerötszáz Digitális Jólét Program Pont van, itt is ingyenesen számítógéphez és internethez juthatnak a diákok. Papp Kornél hozzáteszi: Magyarországon az okostelefonok használata elterjedt, sokszor még a legszegényebb családok is a lehetőségeikhez képest sokat fordítanak ilyen eszközök beszerzésére. Ezért bízik benne, hogy ez kevesek számára lesz probléma.

Mi lesz az állami iskolákban lévő hittanórákkal, hitoktatókkal?

Alapvetően ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mint a többi tanárra. Az ő esetükben az a nehézség, hogy akár több iskolában is taníthatnak, de mégis célszerű az adott iskola platformjához csatlakozniuk. A hitoktatóknak érdemes használni a Református Pedagógiai Intézet honlapján lévő feladatbankot, ehhez csak ingyenes regisztráció szükséges. Természetesen az iskolák által kínált lehetőségek helyett vagy mellett a hitoktatók a saját bevált módszereiket is alkalmazhatják: tarthatják a kapcsolatot Messenger, Facebook csoportban, de Youtube csatornán is tarthatják az órákat. Az Office 365 a hitoktatóknak is jó lehetőség. Azonban ennek ingyenes használatához szükséges egy Oktatási Azonosító, amit viszont a legtöbben nem kaptak, mivel a hittanoktatók nem részesei a pedagógus életpályának.

Fizetést kapnak a hittanoktatók?

Úgy döntöttünk, hogy a hitoktatási díjakat továbbra is megkapják a Magyarországi Református Egyház Zsinati Oktatási Irodájától – nyugtat meg mindenkit Papp Kornél. Persze elvárják tőlük, hogy a fizikailag elmaradt órák helyett a munkát a digitális térben végezzék el: szervezzék meg a hittanoktatást, kövessék nyomon a diákokat. Ha így tesznek, jogosultak a díjazásra.

Vannak olyan tanulók, akiknek létkérdés az, hogy az iskolában kaptak enni. Velük mi lesz?

A szociális étkeztetés az önkormányzatok feladata. Így van ez például a nyári szünetekben is. Az a legvalószínűbb, hogy a települések üzemeltetnek majd egy konyhát, ahonnan a diákok elvihetik a napi élelmüket. Azonban az is előfordulhat, hogy az önkormányzat épp az egyházi intézmény konyháját veszi igénybe az szociális étkeztetés biztosítására. Ez egy nehéz helyzet az étkeztetést biztosító szolgáltatók számára. Nem kiszámítható, hogy a veszélyhelyzet meddig áll fenn. Nem tudni, meddig küldhető szabadságra, aki a munkatörvénykönyv hatálya alá esik. Félő, hogy munkahelyek is veszélybe kerülnek – mondja az irodavezető. Hozzáteszi: jó lenne minél hamarabb tisztázni, hogy melyik intézményben hányan veszik majd igénybe az ügyeletet, és a szociális étkeztetést, illetve hogy szükség lesz-e a református intézmények kapacitására a szociális étkeztetésben. Ez a következő napokban minden településen ki fog derülni.

Az óvodák és a bölcsődék működtetésével kapcsolatban a döntést a kormány a fenntartókhoz delegálta. Budapesten már döntöttek is az önkormányzati intézmények bezárásáról. A református óvodák, bölcsődék is bezárnak?

A Zsinati Oktatási Iroda azt javasolta érintett intézményeink fenntartóinak, vezetőinek, hogy mérjék fel, hány gyermek ellátásáról nem tudnak otthon gondoskodni, és számukra – hasonlóan a nyári vakációhoz – biztosítanak ügyeletet, persze szigorúan kis csoportokban. Ugyanakkor amelyik családban óvodás gyermek van, annak feltételezhetően iskolás korú testvére(i) is van(nak), az ő felügyeletükről egyszerre gondoskodnak. Javasolják azt is, hogy fogjon össze több család: akár egyik héten az egyik, másik héten a másik vigyázzon a gyermekekre.