Jókai Mór szívből szerette szülővárosát, amelynek lakói, történetei és helyszínei mind megihlették munkásságát. „Nincs nekem olyan szép templom a kerek világon, mint a komáromi kálvinista templom. Az a tornya velem együtt nőtt fel. Együtt láttuk egymást kamaszodni” – olvashatjuk az idén kétszáz éve született írónk egyik elbeszélésében. Majdnem festő lett, rajongott a kertészkedésért és a finom ételekért, élénk társadalmi életet élt. Büszke volt komáromi református gyökereire. Jókai Mórra emlékezünk.
Szülővárosomban, Komáromban utca, köztér, iskola viseli Jókai Mór (1825–1904) nevét. Magam is az idén kétszáz éve született írónkról elnevezett gimnáziumba jártam, a Jókai mozi, a színház, a könyvtár és a liget mind-mind fontos helyszíne volt az életemnek. Jókai Mór szülővárosa a Duna bal partján fekvő Révkomárom, ahol ünnepelt íróként még életében, 1881-ben utcát neveztek el róla, emléktáblát helyeztek el egykori szülőháza helyén, díszpolgári címet, később szobrot is kapott. A Jókai 200 emlékév alkalmából városi sétára indultunk Szabó Csekei Tímeával, a Duna Menti Múzeum munkatársával, hogy megismerjük híres írónk fiatalkorát és azt, hogyan jelennek meg a komáromi emberek és helyszínek regényeiben és novelláiban. Idegenvezetőnk az észak-komáromi református gyülekezet tagja, Jókai-sétákat vezet a városban. Komáromi nagyszülei szívesen meséltek neki Jókairól és a város történelméről, sőt még a nevét is Az arany ember Tímeájáról kapta.

Szabó Csekei Tímea
Időutazásunkat Jókai diákéveinek helyszínén, az egykori református kollégiumban és a vele szemben lévő református templomban kezdtük. Az iskola épülete ma a református gyülekezetnek ad otthont. Ahogyan beszélgetünk és Tímea felolvas Jókai komáromi vonatkozású visszaemlékezéseiből, egy humoros, szerető családi közegből érkező, széles műveltségű, a környezetére odafigyelő, szelíd lelkű, ám csibész fiatalembert ismerhetünk meg.

A komáromi református kollégium egykori épülete. Ma a református lelkészi hivatalnak ad otthont
Ásvai Jókay Móric néven látta meg a napvilágot 1825. február 18-án Jókay József és Pulay Mária ötödik gyermekeként a jómódú kereskedővárosban, Komáromban. Két idősebb fiútestvére, akiket Lajosnak kereszteltek, még kiskorukban meghaltak. A leírások szerint költői lelkületű apja maga is szorgalmasan forgatta a tollat, publikált a helyi lapokban. Édesanyja, Pulay Mária férjével ellentétben szigorú asszony volt, aki a család minden gondját a vállára vette, emiatt a rossznyelvek csak „Jókayné uramnak” nevezték. Móric születéséről így számolt be édesapja: „1825. esztendőben az isteni kegyelmes gondviselésnek irántam s házam népe iránt való jóságát tapasztaltam különösen. Most ugyanis feleségem sok betegeskedés után szerencsésen szült egy fiat február 18-án, délután négy órakor, amidőn én bizonyos dolgok végett Bagotán voltam – ezen kisfiúnkat megkereszteltük 20-án Móricznak.” Egy városi anekdota szerint a kisfiút nem a templomban, hanem a házukban keresztelte meg a lelkipásztor, nehogy megbetegedjen a nagy hidegben. Szülei a széltől is óvták.

A komáromi református templom
Szabó Csekei Tímea elmondta, hogy Jókai komáromi szülőháza elpusztult, a helyén lévő új épület falán viszont emléktábla jelzi, hol született a híres író. A kis Móric még kétéves sem volt, amikor a család saját házba költözött, amely a Nagy Mihály és a Szombati utca (ma Jókai utca) sarkán épült fel. Ez a kisfiú számára a boldogság szigete, a gondtalan gyermekévek helyszíne volt. Itt alakultak ki jellemének fő vonásai: a szelídség, a hazaszeretet és a humanizmus. Az író így emlékezett a családi házra: „Kora gyermekségemtől kezdve mindig a legjobb családi életet éltem magam körül. Otthon mindenki szerette egymást, szülőim, testvéreim, engem valamennyien, és én is őket. Soha egy zokszó nem hangzott házunknál.” A Jókay-ház tágas, három szobából álló épület volt, amelynek részletes leírása Váli Maritól, Jókai unokahúgától származik, aki kiemelte a folyosó boltíveit tartó vörösmárvány oszlopokat, amik közül ma is láthatunk néhányat. Így írt róluk: „Ezen folyosó boltíveit hat vörösmárvány oszlop tartotta. Móric elemi iskolás korában úgy szerette leckéit tanulni, hogy az oszlopok valamelyikét átölelve akörül forgott, most jobbra, majd balra, míg a dictumot el nem tudta magának szóhiba nélkül mondani.”

Az épület maradványa, ahol Jókai Mór nevelkedett
Városi sétánkon mi is azt az útvonalat jártuk be, amelyen Móric ment iskolába, a komáromi református kollégiumba 1831–1835, illetve 1837–1840 között. Visszaemlékezéseiben szeretettel és kedvesen számolt be az ott eltöltött időről, diáktársairól és tanárairól: „...az én időmben a komáromi kollegium volt a felvidék Mekkája, ahová nem csak a megyebeli fiatalság, de a szomszéd Pozsony megye és akkor még erősen német Fő-Pozsony városának ifjú nemzedéke is begyülekezett. A komáromi kis-kollegiumból kerültek elő sok nevezetes tudósok és írók, akiknek sorában fölemlíthetem Katonát, Péczelyt, Hetényit, Tóth Lőrinczet, Beöthy Zsigmondot, Kalmár hires prédikátort. Magam sem huzom le a fejemet az asztal alá. Bizony jól osztották ottan a tudományok égi malasztját s helyet megálló ember lett ottan még a legutolsó sereghajtóból is.”
Egy anekdota szerint írótársa, Tóth Lőrinc címzett először egy levelet „Jókay Mór úrnak”, amin az író kezdetben bosszankodott. Frappáns válaszul ő maga is „Tóth Lőr úrnak” címezte leveleit. Később Petőfi Sándor noszogatására kezdte az irodalmi életben a Jókay Mór nevet használni. 1848. március 15. után nevében az y-t i-re cserélte, ezzel is jelezte, hogy nem akar élni a nemesi származás előnyeivel, így legismertebb regényei már Jókai Mór néven jelentek meg.
Jókai Mór tisztelettel emlékezett első tanítójára, Székely Sándorra, neki írta első versét is Sándor-napra, 1832-ben. Szintén kedves tanára és mentora volt a tudós Váli Ferenc, később nővérének a férje. Sógoráról írta Jókai Mór: „Nemcsak azt tanította, amik kötelező tantárgyak voltak, hanem minden, ami az életben hasznos, ami a műveltséget kiegészíti. Úgy tudott tanítani, hogy az gyönyörűség volt. Három év alatt megtanított franciául, angolul és olaszul. Igaz, hogy télen-nyáron minden nap 5 órakor már ott kellett lennem az írószobájában. Néha a decemberi hajnalban egy cselédnek kellett velem jönni, hogy utat lapátoljon a hóban.” Ezt a munkamorált később is megtartotta, minden nap reggel hatkor kelt, hogy tíz órára elkészüljön az aznapi penzumával. Jókai Mór a kollégiumban tanulta meg a kertészkedést is.

A leghátulsó pad a református templomban
1835 őszén szülei Pozsonyba küldték tanulni Móricot, ahonnan 1837 nyarán tért vissza. Ekkor érte az alig 12 éves fiút életének első csapása, édesapja elvesztése. Móric Pozsony után még három évig tanult a komáromi református kollégiumban.
Jókai Mór a komáromi református templomra is szeretettel emlékezett: „...nincs nekem olyan szép templom a kerek világon, mint a komáromi kálvinista templom, fehér falaival, egyszerű oszlopsoraival.” A kétezer férőhelyes templomban egy tábla emlékezteti a híveket, hol ült egykor a Jókay család. Jókai Mór A leghátulsó pad című visszaemlékezésben írt édesanyja templomi ülőhelyéről is, vagyontalansága miatt a komáromi előkelő hölgyek ugyanis nem akarták maguk közé, a padjukba beengedni. „A fiatal asszonyka azonban e megszégyenítésre se sírva nem fakadt, se el nem futott a templomból, hanem szépen odatámaszkodott a legutolsó padnak a támlányához s onnan hallgatta végig nagytiszteletű Kalmár József esperes uramnak a szónoklatát, aki igen meghatóan prédikált arról a textusról, hogy akik most utolsók, azok lesznek Isten előtt az elsők.” A presbiter apa, Jókay József elöl, a presbiterek padsorában ült, így csak később értesült felesége megszégyenítéséről. Azonnal cselekedett, Búza Sándor asztalosmesterrel készíttetett egy külön padot a feleségének. Ahogy Jókai fogalmazott: „Ma is ott a legutolsó pad, mint örök szimbóluma az Isten előtti egyenlőségnek.”
Jókai Mór: A leghátulsó pad – visszaemlékezés
Sok szép templomot láttam széles e világban, de olyan szép egy sincs nekem, mint az én komáromi kálvinista templomom, ahogy én azt gyermekkoromban ismertem.
Nem a művészi festmények, nem a faragványok, nem a pillérek és boltozatok, nem is a pompás oltárok tették azt olyan széppé, hanem a nép, mely benne összegyülekezett. Belefért kétezer ember: – el is jött. A szószékkel szemben voltak az előkelő férfiak padsorai, azok mögött a hölgyek ülőhelyei. Mert a reformátusoknál hölgyek és férfiak elkülönítve ülnek a templomban. Fenn, az oldalkarzaton, az orgona mellett, sorakoztak a diákok, túl rajta az iskolás leányok, azon túl következett egy hosszú, az egész fal mentét elfoglaló karzat. Ennek a padjait megtörték a komáromi szekeresgazdák és hajósok, szép kék posztó mentékben, nagy ezüst gombsorokkal, széles filigrán ezüst mentekötőkkel. Egy pár padot egész hosszában elfoglaltak a várbeli veterán katonák, kik a napoleoni hadjárat emlékeül akkora vitézségi érdem-csillagokat viseltek a mellükön, mint egy csésze alja.
S mikor az orgona megnyitó hangjaira ez az ezer férfi egyszerre fölállt a helyéről, az olyan volt, mint a tengermoraj s utána a másik ezer, az asszonynép fölkelése, az meg szélzúgásnak vált be – selyemsuhogással. Mert selyemben, atlaszban, gradenápelben jártak a komáromi asszonyok és leányasszonyok, ha templomba mentek. S aztán, mikor ez a tábor rázendíté a zsolozsmát: «Jövet Szent Lélek Úr Isten !», az volt az égostromló riadó! Az az «állelúja, állelúja» bízvást az egekig felhangzott; nekem még most is a lelkemben hangzik. Azért nincs nekem olyan szép templom a kerek világon, mint a komáromi kálvinista templom, fehér falaival, egyszerű oszlopsoraival.
Pedig még akkor az a messze kimagasló tornya sem volt, azzal a moszkvai Kremlre emlékeztető kupolás réztetővel, aranyos csillaggal; – egy jámbor fatorony harangjai hívogatták isteni tiszteletre a hívek seregét.
... A század elején volt ez, a napoleoni harczok befejezte után, mindjárt az utolsó nemesi inszurrekczió nyomában.
Egy «új ember» telepedett le Rév-Komárom városában, mint hites ügyvéd, a kinek a neve volt «nemes Ásvay Jókay József.» Fiatal feleséget hozott magával: Pulay Máriát. Szegény leányt vett el, a kinek semmi hozománya nem volt. A hajdani köznemesi családok leányai mind szegények voltak: kelengye, hozomány azokkal nem járt a szülők éltében. Szülei maguk is nádas födelű hajlékban laktak. Voltam benne, emlékszem rá.
A legelső vasárnapon Ásvay Jókay József magával vitte a feleségét templomba. A főajtón, az utcza felől járulva be, a nejét a női padsorok előtt elbocsátá, maga pedig helyet foglalt a presbyterek osztályában, a második pad második helyén. (Holtig az volt az ülőhelye). Ott aztán csak az ájtatosságra volt gondja.
Hanem a felesége nem kapott helyet a hölgyek padjain. A nádas fedelű ház szülöttét lenézték.
Azok ott az első padsorokban mind előkelő asszonyságok voltak: földes asszonyok, kontignácziós háztulajdonosnők, hivatalnoknők, gazdag búzakereskedők, talpas kalmárok, aerariális literánsok hitvestársai. Azok csak nem szoríthattak neki helyet, – az idegennek!
Hátrább a padokban következtek a kirurgusnék, patikárusnék, lutrisnék, posztókereskedőnék, vásárusnék, sóraktárosnék, kanczellistánék, schreibernék, ötvösnék. Innen rangfokozatban a kőmívesnék, molnárnék, mészárosnék, halásznék, kávésnék, mézeskalácsosnék, szappanosnék, akikkel vetekedtek méltóságban a szekeresgazdánék, a kormányosnék, hajóácsnék, fullajtárnék, kötélverőnék; el nem felejtendők a kenyérsütőnék, pecsenyesütőnék, sajtosnék, kertésznék és teljes érvényre jutva a magyar és német szabónék, csizmadiánék, vargánék, timárnék, fejkötő varrónők – és egyéb arisztokrata hölgyek.
És ezek mind ünnepi pompában képviselték az előkelő társadalmat; a legújabb komáromi divat szerint halcsontos medereket, galléros wicklereket, keverített kádnyi selyemszoknyákat, tollal bélelt dudoros ujjú rekliket, schlingelt kötényeket viseltek, hosszú távitoppos fejkötőket keményített csipkefodorral, aranyvirágos szalaggal; a csilingelő aranyfüggő is hozzá tartozott. Már hogy adhattak volna ezek maguk között helyet a templomi padsorban egy olyan asszonynak, aki nem hord selyem ruhát, hanem egyszerű merino köntöst, czicz-kendővel, hozzá sima füllangló fejkötőt pántlika nélkül, csinált virág nélkül! – Minden padból elutasították az új asszonyt, a jövevényt.
A fiatal asszonyka azonban e megszégyenítésre se sírva nem fakadt, se el nem futott a templomból, hanem szépen oda támaszkodott a legutolsó padnak a támlányához s onnan hallgatta végig nagytiszteletű Kalmár József esperes uramnak a szónoklatát, a ki igen meghatóan prédikált arról a textusról, hogy a kik most utolsók, azok lesznek Isten előtt az elsők; még azt is bevárta, hogy az egyházfi odamenjen a hosszú rúdra akasztott helypénz-szedő persellyel, s ő is belehullatá a maga áhitatfillérét.
Nemes Ásvai Jókay Józsefnek pedig minderről nem lehetett tudomása. A templom nem theátrum, ahol az ember ülőhelyéből hátrafelé foroghat publikumot bámulni. Csak hazatérett tudta meg, hogy milyen megszégyenítés esett az ő szeretett hitvestársán.
. . . No, most állj elő, te híres! Te Mór a Jókay nemzetségből, mit csináltál volna «te» ebben az esetben? Futottál volna panaszra kurátorhoz, espereshez, presbytériumhoz, orvoslást követelni a sértés miatt, helyet pretenciálni a száműzött élettársadnak az úri gyülekezetben? Vagy küldted volna a szekundánsaidat a dölyfös asszonyságok férjeihez, s kihívtad volna őket egy szál kardra? – Vagy szépen végigkopogtattad volna az úri rend ajtait sunnyogva, kikunyerálni az előkelő dámák kegyes jóindulatát, hogy tűrjék meg maguk között a te szerény nevednek viselőjét – vasárnaponként – a templomban? – Válassz!
Nohát nemes Ásvai Jókay József egyiket sem választotta a három eshetőség közül, hanem elment Búza Sándor uramhoz, a ki becsületes asztalos mester volt s csináltatott vele egy díszes templomi padot politúrozott tölgyfából, a minek zöld posztóval volt behúzva a támlánya, hogy azt állíttassa be legutolsó padnak arra az üres helyre, a honnan a felesége a legelső isteni tiszteletet állva hallgatta végig, abba vezette bele a nejét.
S néhány év múlva az a leghátulsó pad lett a komáromi kálvinista matrónák és hajadonok legkedveltebb ájtatossági otthona. Még most is ott van: – a legutolsó pad, mint örök szimbóluma az Isten előtti egyenlőségnek.
Az írást a Vasárnapi Újság az író engedélyével vette át a Budapesti Naplótól.

A kétezer férőhelyes templom
Büszkeséggel írta meg Jókai az új templomtorony építésének történetét is A szatyor című novellájában: „...a város egyetlen kőműves-mesterét megbíztuk a torony tervének megcsinálásával. Huszonöt öl magas legyen maga a fal. Aztán még egy tető, mely az arany csillagot az égig emeli. Nincs is annál nagyobb toronytető a kerek világon. … Az a torony velem együtt nőtt fel. Együtt láttuk egymást kamaszodni.” A templomtoronyban lakó három harang egyike ma is Jókai Mór nevét viseli.
A szatyor, életkép a múlt időkből című elbeszélés
Az én kedves szülővárosomról kiván az én lelkem megemlékezni, annak is a legmagasabb tornyáról, a mire az én hitfeleim olyan büszkék, és a kollegium szatyráról, a mit ők olyan nagyon szégyenlettek.
Lesznek sokan, a kik nem is tudják, mi az a szatyor? Kivált mikor a «kollegium szatyráról» van szó. Bizonyosra veszem, hogy tíz olvasó közül kilencz «szatira»-nak fogja olvasni ezt a szót.
Hát biz a szatyor nem valami elegáns bútordarab; azt nem viszik be a szalonba; nem akasztják fel a boudoir kandelábereire, az még nem is előszobaképes, azt még a konyhában sem engedi letenni a szakácsné, hanem kinn a pitvarban végez vele; a szatyor a kosarak nemzetsége között a pária.
Nem is kosárfonó készíti azt, hanem a gyékénykötő, a sömlyéklakó pákász, vagy a tömlöczlakó rab.
Egy hosszukás, öblös, gyékényből fonott alkotmány a szatyor, a feneke deszkával jól kibélelve; hasonlatos az indusok csónakjához. Közepén mind a két párkányán van egy-egy füle, a mi nagyobb biztosság okáért kötélből is szokott készülni s ez esetben bőrrel vonatott be, nem annyira a rokokó styl megtartása végett, mint inkább, hogy tovább tartson s az embernek a vállát ne törje olyan nagyon. A kik korán reggel járnak az utczán, találkozhatnak hébehóba egy ilyen szatyorral, melyet izmos mészároslegény czipel meggörnyedve, fél borjunyi tartalommal.
Hanem a komáromi kollegium szatyra ezeknél mind nagyobb volt, az volt a szatyroknak az apja. Az két emberre való volt. A két fogantyuján egy rudat toltak keresztül s annak a két végét a vállára véve, hurczolta a kollegium szatyrát végig a városon két mendikás diák. Mindennap lehetett őket látni délben 12 órakor a kollegium felé czafolva, estenden pedig onnan kifelé loholva, a rúdra akasztott szatyorral.
Hanem elébb mondjuk el, hogy mi volt az a kollegium?
Büszke nagyzással nevezték így a komáromi hívek az ő hatalmas iskolájukat. Hatalmasnak mondhatom én azt, mind kivülről tekintve, mind belülről megitélve. A város legszebb részén, a Szombati utczában, átellenben a kálvinista templommal, volt egy piacz nagyságú terület, az utcza felől szép rácscsal bekerítve. Az én nagy diák koromban e tágas udvar egy részét átalakítottuk botanikus kertté; a többi része még elég volt a szabad tornászat gyakorlatára. A telek mélyéből emelkedett ki a szép nagy emeletes épület, mely úgy volt megalkotva, hogy még a földindulásnak is ellenálljon, homlokzatán ez arany betűs felirattal: «MUSIS POSITUM» (a múzsáknak állítva). Az utczáról kövezett gyalogjáró vezetett a márványlépcső bejárásáig, melyet vasajtó zárt el.
Volt mit őrizni a vasajtónak. Nagyszerű könyvtára volt a kollegiumnak, még muzeuma is volt; elektrika masina, barometrum, kitömött állatok, ócska fegyverzetek, természeti ritkaságok bámultattak benne. A falakon pedig derék hazafiak arczképei voltak felfüggesztve, mellé a nemesi czimereik: egy Csejtey, egy Töltéssy, egy Csajághy, egy Szarka, valamint a legelső komáromi prédikátor s a legelső professor képei.
Egy professor tanította a logikát, poézist, retorikát: egy conrector a syntaxist, egy subrector a grammaticát: két rector az elemi tudományokat, két tanító foglalkozott a leány iskolával, melynek külön bejárata volt a másik utcza felől.
A professornak volt hétszáz forint fizetése (annyi, mint egy másodalispánnak) azonkívül külön ház a számára, veteményes kerttel, a búcsuztatókért illendő díjazás és a priváták. A mi jót tudok, mind ott tanultam én ebben a kis házban. A többi tanítóknak is rendesen kijárt a fizetésük, mely meghaladta egy szolgabiró fizetését abban az időben.
Az ecclesia gazdag volt. Azok az arczképek ott a bibliothékában mind megannyi jóltevő hagyományozót örökítenek meg, kik alapítványokat tettek tanítók fizetésére, jól tanuló fiúk ösztöndíjazására. A Szarka-stipendium volt harminczhárom forint; ezt az első latin osztály legjobb tanulója kapta: a grammatista; a Töltéssy-fundátió már húsz ifjúnak biztosított fejenkint ötven forintot a felsőbb iskolákban; legnagyszerűbb volt a Csejtey-alapítvány, mely a két legkitünőbb logikusnak adományozott egyenkint százötven forintot, azzal a meghagyással, hogy tanulmányaik folytatása végett a debreczeni főfő-kollegiumba zarándokoljanak.
Azonkívül volt a persely, mely vasárnapon, ünnepnapon, délelőtti istentisztelet alatt egészen, a délutánin félig telve rézpénzzel szokott hazakerülni a vicecurator gondos kezeibe.
De mindezek fölött a legbőkezübb patronus, a legbiztosabb fundus, a legjobban hypothékált kapitális volt a szatyor. Az a szegény, szégyenkedő szatyor. Ez az özvegy asszony olajos korsója, ez a népmesében divó «terülj meg abrosz» tündér varázsszere.
Az összes tanári kar (a logika professorának kivételével) a «mensa ambulatorián» élt. A «vándorló asztal» legrégibb ősintézményeink közé tartozott. Nem is lehetett akkoriban máskép.
Subrector, conrector, két rector, két leánytanító, mind együtt étkezett egy közös szobájában a kollegiumnak. Minden nap más háznál főztek a számukra. Némely házra kétszer is került a sor (de többször nem) egy esztendőben. A megelőző napon egyházfi uram, nagy elefántcsont fogantyús, rezes végü spanyolnád botjával megjelent a sorra következő háznál, bejelentve a háziasszonynak, hogy holnap ide jön a szatyor.
Annak kifogás nélkül mindenki engedelmeskedék. Másnap volt nagy sütés-főzés a konyhában, mintha névnapi lakomához készülnének. Minden asszony azon volt, hogy kitegyen magáért. Hej, de sokszor irigykedtem gyerek koromban a tanító urakra, mikor a drága jó dorongos fánkot, a barátfülét a szatyorba pakolták, én meg nem kaptam belőle. Négy fogás étel került a szatyorba, mely szép fehér sávolyos abroszszal lett kibéllelve, abba rakták a tálakat, fazekakat, annyi tányért, a hány az ételszám a vendégekével sokszorozva; evőeszközökről, poharakról az ecclesia gondoskodott. Tizenkét órára pontosan készen volt minden étel, úgy hogy mikor a Szent-András tornyában az utolsó harangszó elkondult, már akkor a két dárdás ott robogott be a telt szatyorral a kollegium vaskapuján.
Az előkelő családok természetesen egymagukban állították ki az egész ebédet, a kisebb tehetségü hivek, hajósok, superek, szekeres gazdák, fullajtárok, halászok, kertészek, ketten, sőt a szegényebb sorsuak hárman-négyen is járultak hozzá, felosztva a szomszédok közt a készítendő ételeket, úgy hogy az egyik szolgáltatta a tejfeles gombóczlevest, a másik a töltött káposztát, a harmadik a hurkát, kolbászt, a negyedik az uborkát hozzá. Mikor pedig a halászok küldték az ebédet, akkor csak kétféle volt: paprikás halászlé, meg túrós csusza, de ez volt az igazi «karácsony».
Így voltak a mi tanítóink ellátva napról-napra, évről-évre a legizletesebb jó magyar ebéddel, nem volt rá semmi gondjuk, csak a kész terített asztalhoz kellett hozzá ülniök. Mindenki azt küldte nekik, a mi legjobb volt a háznál. Meg is voltak vele elégedve.
De legbámulatraméltóbb volt a szatyorhordó dárdások önmegtagadó abstinencziája, a kik a pompás ételszagot szimatolva, megállhatták, hogy holmi defraudátióra kinálkozó alkalmat fel ne használjanak, pedig lám a szatyron nem volt Wertheim-lakat.
Csak egy példátlan esetet jegyez fel a krónika, hogy egyszer a dárdások az aprószőlős metéltről a piritottját utközben leették. Nem tudom igaz-e? de ez általánosan elterjedt hirnél fogva soha többet az asszonyok aprószőlős pirított metéltet a tanítóknak nem küldöttek a szatyorral.
Hanem hát, mi tűrés tagadás? csak szégyenlendő intézménynek tartottuk bizony mi ezt a «vándorló asztalt» az ecclesiában. A más felekezeten levő atyafiak gúnyoltak bennünket, hogy mink egész ecclezsiástól sorba tápláljuk a tanítóinkat, mégis milyen soványak! Lám ők a maguk professorainak semmit sem adnak, mégis milyen kövérek! Az igaz, hogy a derék Benediktinus director negyedfél mázsát nyomott testi alakjában, s még volt két testvére, mind a kettő benczés igazgató-tanár, a kik még tekintélyesebb termettel büszkélkedtek. Ellenben az nagy szégyen volt, hogy a mi tanítóink olyan ösztövérek.
No de majd egyszerre kivágjuk mi a tromfot!
Még egy másik patriárkális intézményünk is volt, az Ur vacsorájához való kenyér és bor szolgáltatása. Ez is ingyen adományból került ki. Hát hiszen a mi a kenyeret illeti, az csak könnyü szerrel nyerhető volt a sütőnéiről hires Komáromban; de sokkal nehezebb állapot volt a borral. Boros pinczét csak nagy urak tartanak, meg a korcsmárosok. Az utóbbiak között nem volt kálvinista, az elsőbbek pedig, ha ajándékba adtak bort, az olyan volt, hogy annak az italából a jámbor hivőnek csakugyan eszébe jutott Idvezítőnknek ezen mondása: «Éli, Éli! Láma szabaktáni!» melyet az eczettel való megkináltatás után hallatott.
Hát hogy ha mi, férfi-nemzet, panaszkodtunk volna a miatt, hogy az urvacsorai aranybillikomból ilyen rabvallató borral kell a mi Urunk Idvezitőnk emlékét megünnepelnünk, abban nem lett volna semmi feljegyzésre méltó; ámde az ellenkező fél, az asszonyi nemzet volt az, a kinek megesett rajtunk a szive: egy szép napon, az én megboldogult anyámnak a házánál, ki már akkor özvegyi gyászköntösét viselte, gyültek össze a város hithű asszonyságai s kiki magával hozván megtakarított háztartási pénzét, összeadtak egy akkora summát, a melynek a kamatjából azontúl örök időkig igaz hamisítatlan bort lehetett vásárolni a sátoros ünnepek, az új kenyér és új bor alkalmával osztogatott urvacsorája számára.
Ezeknek a körülményeknek az előre bocsátása után teljesen érthető lesz, hogy az én időmben a komáromi kollegium volt a felvidék Mekkája, a hová nem csak a megyebeli fiatalság, de a szomszéd Pozsonymegye és akkor még erősen német Fő-Pozsony városának ifju nemzedéke is begyülekezett. Azok a jeles német fiuk is tanultak magyar nyelvet és igaz hazaszeretetet; mint a Zsigmondyak és a Grisszák.
A komáromi kis-kollegiumból kerültek elő sok nevezetes tudósok és irók, a kiknek sorában fölemlíthetem Katonát, Péczelyt, Hetényit, (a hétszer pályadíjazott akadémikust) Tóth Lőrinczet, Beöthy Zsigmondot, Kalmár hires prédikátort. Magam sem huzom le a fejemet az asztal alá. Bizony jól osztották ottan a tudományok égi malasztját s helyet megálló ember lett ottan még a legutolsó sereghajtóból is.
A «musis positum» épület szellemfénye szétragyogott az egész felvidéken.
De nem csak az volt a nagy érdeme a komáromi kollegiumnak, hogy az országnak neves tudósokat adott, hanem hogy magának a városnak a népességét is a legszebb míveltségi fokra segítette. Nem volt olyan alacsony sorsú ember a gyülekezetben, a ki a Hübnerből a bibliai történeteket, a Hármas Kis-Tükörből Magyarország földrajzát, történetét, az erkölcsi élet szabályait, számvetést és a mi fő dolog, a vallástanító kátét könyv nélkül nem tudta volna. A mi pedig a zsoltárok éneklését illeti, abban nagy hire volt az én felekezetemnek. Hát még az a szép kántus! Harmonia nélkül halottat örök nyugalomra nem kisértek a temetőbe. Mikor pedig jöttek az egzámentek, azokra a diákok úgy hivogatták, házról-házra járva a tisztelt publikumot, mint most egy concertre.
Ekkor jelent meg előttünk a nagyravágyás denevérszárnyú angyala, a kit, ha jól tudom a gnosztikusokból, Astarothnak hivnak.
Volt minekünk a század elején igen szép templomunk, szemközt a kollégiummal.
Valahol megirtam én e templom keletkezésének a történetét, mert még százegy év előtt nem volt ám szabad kulcsos Komárom városában templomot építeni a reformált hitüeknek.
Százegy esztendeje annak, hogy meg lett engedve.
Akkor a nagy «rácz temető» téren összegyültek a férfiak, asszonyok s elhozták az összegyűjtött siklusaikat a templomépítésre: a férfiak levagdalták mentéikről az ezüstgombokat, a mentekötőket, a nők leszedték arany fülönfüggőiket, kösöntyüiket és násfáikat, s mind egy halomra rakták. Így támadt az új templom költsége. Valamennyi iparos mind ingyen dolgozott rajta.
S a templom szép tágas volt, két sor oszloppal a közepén, három nagy karzattal, pompás orgonával, aranyos szószékkel. Elfért benne ülve jó kétezer ember. Hiteles számadatot mondok. Bizonyos vagyok felőle. Grammatista diák koromban én nyertem el a 38 forintos stipendiumot, s azt nekem a vasárnapi persely gyűjteményében adták át. A perselyben csupa krajczáros volt: egy krajczárt tett bele a városkapitány és a koldus egyformán; a koldus is adakozott, csak a katonák voltak adómentesek. Innen tudom hitelesen, hogy kétezer ember ült a templomunkban.
S minő népek voltak azok! Most is büszkeségtől tágul a keblem, ha rájuk gondolok. A kormányosok és hajóslegények, a szekeres gazdák sötétkék mentékben, a molnárok világos szürkében, a takácsok füzöldben; és mind valamennyi megrakva három sor filigránmunka ezüstgombbal, egyik válltól a másikig érő nehéz ezüst mentekötő lánczczal. Hát még az asszonyi nemzet! Azokban a suhogó selyemruhákban; a csipkés főkötőkkel, hímzett kötényekkel; a lányok zsiráf fésükre föltüzött kontyokkal, nagyvirágu dudoros réklikben a nép pompájának összesége volt az, idegen divatnak még csak hire sem volt. A ki kalapot tett a fejére, asszonyszemély, azt dámának hítták s nem beszéltek róla fényes nappal.
S mikor ez a kétezernyi népség ott abban a fehér templomban egyszerre fölállt a helyéről s rázendíté az orgonaszó mellett a zsolozsmát: «Im bejöttünk nagy örömmel, Felséges Isten! A Te szentidnek gyülekezetibe. A Te templomodba, Felséges Atya Isten!» Az volt az egekig emelkedő zengemény!
Hanem hát a nagy templomnak csak egy kis szerény tornya volt három cis, fis és gis hangu haranggal.
Ekkor jelent meg közöttünk a nagyravágyás pávafarku dæmona.
Azt mondtuk: micsoda? Hát már miért ne építhetnénk mi a templomunkhoz egy akkora tornyot, mely tíz öllel magasabb legyen a pápistákénál?
Csak ki kellett mondani a nagy szót s mindenki követte.
A város egyetlen kőműves-mesterét megbiztuk a torony tervének megcsinálásával. Huszonöt öl magas legyen maga a fal. Aztán még egy tető, mely az arany csillagot az égig emeli. Nincs is annál nagyobb toronytető a kerek világon.
A költségvetés szerint kikalkulált összeget, ősapáink jeles példája nyomán, egy hónap alatt összeadta a hivek serege.
Az a torony velem együtt nőtt fel. Együtt láttuk egymást kamaszodni.
Csakhogy én, daczára sürü nagy gyarlóságaimnak, korántsem okoztam annyi szomoruságot életem adóinak, mint a pajtásom, a nagy torony.
Ősi szokás szerint az építkezés természetesen épen kétszer annyiba került, mint a mennyire a pallér kiszámitá vala. Az összeadott pénz elfogyott, mielőtt a fal elkészült volna.
Ekkor aztán hozzányultunk az alapítványokhoz. Beleépítettük a Töltéssy-fundatiót, a Csejtey-stipendiumokat a kolosszális toronyba. A Csajághy-alapítványok is mind malterré váltak. Még adósságokat is vettünk fel a torony kontójára.
A fényes, nagy alapítványok, a melyek a szellem nemesítésére voltak szánva, mind átváltoztak kővé, fává, rézzé.
A mi szép kollegiumunk fentartására nem maradt több fenn egyetlen egy patrónusnál. Az az egy utolsó patrónus volt a «szatyor.»
Ezt nem lehetett zálogba bevágni.
Az volt a szerencse.
Már az én «humanissimus» koromban (retor, poéta, logikus) egyesegyedül a szatyor tartotta fenn a kollegiumot. Ez volt az utolsó dominiumunk, utolsó fundátiónk, utolsó kapitálisunk.
És a szatyor még mindig fentartotta az iskolát. Hat tanárnak adott életmódot.
Mindent elprédáltunk a nagy dicsőségért, csak a vándorló asztalunk maradt meg. Szégyenkedtünk vele: de megéltünk vele.
Mikor aztán a nagy szabadságharcz kitört, a hogy sok más régi dolog elenyészett, azokkal együtt a kollegium szatyra is elmult.
Most már aztán az én szülő-ecclezsiámnak nincsen kollegiumi szatyra: hanem iskolája sincsen.
A tanárok, a diákok széjjel mentek, ki erre, ki arra; a szép kollegium háza elébb kisdedóvó lett, mostan községi elemi iskola. A büszke felirat: «musis positum» most is ott ragyog arany betűivel a homlokán: de hová lettek a múzsák?
Az isteni eredetü múzsa, a szüz erényü múzsa, a szent pieridák berkének istennője senkit sem hevit már; elfoglalta helyét a sziveinkben az a festett képü, csapodár hetæra, az az utálatos, hazug, szívtelen bálványa a mai kornak: a politika. Ma csak annak az oltárán áldozunk.
Vajha fölébredne a mi népünkben ismét az igazi, éltető, megtartó nemes hitbuzgóság, melyet apáink anyáink örökül ránk hagytak, de mely örökséget mi elvesztegettük.
A fiatal Jókai pápai és kecskeméti diákévei után Asztalos István neves komáromi ügyvédhez állt be dolgozni rövid időre, miközben írta a Hétköznapok című regényét a komáromi Erzsébet-szigeten fekvő kertjükben: „Óh, az a kis fakunyhó ott a Duna-szigeti gyümölcsöskertben, az volt az én legdrágább palotám, amiben valaha tanyáztam.” Az alma- és platánfákkal tarkított ligetet ma a Jókai-filagória jelöli az arra látogatóknak. Az egykori családi, később a Beöthy család tulajdonába került birtokon élénk társadalmi élet zajlott, több híres magyar költő és művész, köztük Petőfi Sándor és Orlai Petrich Soma is meglátogatta Jókai Mórt, akiket büszkén vezetett körbe a városban. Megmutatta nekik a várat, a templomot, egykori iskoláját, finom helyi ételekkel és italokkal kínálta őket. Jókai Mór a kertészkedés mellett főzni is szeretett, később álnéven recepteket is írt.

Jókai Mór tiszteletére a város lakói állíttattak szobrot a két világháború között
Bár húszévesen elhagyta Komáromot, Jókai mégis egy életen át merített ihletet szülővárosából. Például Az arany ember főhőse, Tímár Mihály Domonkos János személyében ismert alakja volt Komáromnak. Az Elátkozott család az 1763-as nagy komáromi földrengést és a protestáns üldözést eleveníti meg. A szatyor és A jó öregasszony című elbeszélések komáromi diákéveit idézik fel. Közismert Jókai Mór szerepe az 1848/49-es forradalom és szabadságharc eseményeiben, Haynau hadbírósága és az akasztófa elől bujdosni kényszerült. Felesége, Laborfalvi Róza Komáromból szerzett hamis menlevelet, ami a megmenekülést jelentette Jókainak.

A Jókai-filagória a komáromi Erzsébet-szigeten
Túravezetőm, Szabó Csekei Tímea szerint Jókai Mór nyelvezetét a mai fiatalok számára is érthetővé és vonzóvá lehet tenni. Úgy véli, novellái révén izgalmas bepillantást nyerhetünk a XIX. század mindennapjaiba, és ezek rövidebb terjedelmük miatt könnyebben befogadhatók a diákoknak. Emellett a komáromi helyszínek felkeresése is sokat jelenthet az író megismeréséhez. Jókai Mór szülővárosa idén tematikus sétákkal, kiállításokkal, irodalmi programokkal, konferenciával, nyáron pedig piknikkel készül az író születésének 200. évfordulójára.
Jókai Mór egész életében szeretett rajzolni, festeni. Pápai diákkorában még arról álmodozott, hogy festő lesz. Komáromban, Orbán Gábor rajztanodájában tanult. Az Én életem regénye című művében ezt írja: „15 éves koromban, aki csak híres ember volt Komáromban, azt mind lerajzoltam.”
Felhasznált források:
- Jókai Mór: Az őszi fény című elbeszéléskötet (A szatyor, életkép a múlt időkből)
- Jókai Mór: A leghátulsó pad (visszaemlékezés)
- Jókai és Komárom (evangelikus.hu – Oláh Imre és Oláh Imréné)
Jókaiban élt a komáromi reformátusok világa
A Jókai-féle regénystílus annyira összetett olvasási készségeket követel, vagy olyan összetett iróniaérzéket, amihez meg kell érnie az olvasónak, hogy ütköztetni tudja Jókai bölcs humorát a saját élettapasztalataival – állítja Hermann Zoltán, a Károli Gáspár Református Egyetem docense, a XIX. századi magyar irodalom szakértője. Arról is beszélt, hogy a jövőre esedékes Jókai-emlékévet lehetne a mai időknek jobban megfelelő adaptációk elkészítésére használni.