„De amikor megjelent a mi üdvözítő Istenünk jósága...” Tit 3,1–7
„De amikor megjelent a mi üdvözítő Istenünk jósága..." (4). Az irgalmas Isten Krisztusban megtestesült és Lelkében ma is jelenlévő kegyelme erővel és hatalommal bír, és a legreménytelenebb munkát is el tudja végezni. Az embert is át tudja formálni, újjá tudja szülni. Ez a reménysége a bűn fogságában élő embernek, s ez a reménysége az ige elkötelezett szolgáinak is. Ennek a tudatában legyünk türelmetlenek a magunk, és türelmesek mások gyarlóságaival szemben.
RÉ 359 MRÉ 240
„Bolond az én népem…” (Jeremiás 4,19–31) Jeremiás 4,19–31
(22) „Bolond az én népem…” (Jeremiás 4,19–31)
A „BOLOND” (’evíl) kifejezés gyakran szerepel a Példabeszédek könyvében is (10,8), hasonló értelemben: Mindaddig bolond az ember, amíg az élő, szabadító, megváltó Istenét meg nem ismeri.
– 1. A bolond ember, a bolond nép esztelenségeket, hitetlenségeket művel: romlást és pusztulást hoz magára és a vele lévőkre (20), minden megrendül az emberi ostobaság által (23–27), és hiába menekülne az ember bárhová, nincs védett hely, nem segít az arany sem (29–31).
– 2. Ez a bolondság valójában az, amit Isten Igéje máshol bűnnek nevez, és aminek következménye a teljes káosz és pusztulás, ami valójában Isten jogos ítélete a bűn felett (28). Ennek a bolondságnak az a természete, hogy az ember bölcsessége is csak ezt a bolondságot és romlást növeli (22). Saját erőnkből csak arra vagyunk bölcsek, hogy rosszat tegyünk. Ahol bűn van, ott rombolás és nyomorúság jár a nyomában. Minél tehetségesebb valaki, annál nagyobb gazember lehet, ha közben meg nem tér.
– 3. Gyötrődjünk egy kicsit ezen a helyzeten, a prófétával együtt, szoruljon el a szívünk, akadjon el a lélegzetünk (19). Kegyelemi állapot, ha tudunk gyötrődni az állapotunk felett. Ez a gyötrődés szabadítás után kiált, Krisztusért könyörög