„Vigyázzatok, hogy el ne utasítsátok azt, aki szól!” Zsid 12,18–29
Minden istentisztelet beemel bennünket Isten világraszóló, gigantikus, nagy történetébe (22), amely során mi magunk is bekapcsolódhatunk a mennyei ünneplésbe. Az istentisztelet csodája, hogy titokzatos módon résnyire nyílik a mennyei ünneplés ajtaja, és már itt bepillantást nyerhetünk a nagy lakomába. Egészen közel lehetünk Jézushoz (24). Ugyanakkor amíg a Biblia nagyjai rettegtek Isten közelségétől (18–21), mi hozzászoktunk az Úr jelenlétének gondolatához. Szükséges újraértelmeznünk, mit jelent az elsőszülöttek ünnepi gyülekezetéhez (23) tartozni. Vigyázzatok, hogy el ne utasítsátok azt, aki szól (25)!
RÉ 80 MRÉ 80
„…sikertelen az élete…” (Jeremiás 22,13–30) Jeremiás 22,13–30
(30) „…sikertelen az élete…” (Jeremiás 22,13–30)
JÓJÁKIM KIRÁLY „sikertelen” élete karácsony előtti kiáltássá lesz…
– 1. Jójákim király csak a saját érdekeit képviselte. A szociális igazságtalanság beszédes jele az áldatlan, sikertelen, bukott életünknek (13–19). Nem mások nyomorúságát, hanem a mieink nyomorúságát kéri számon rajtunk az Úr: „…ezen a helyen…” (3). Ha mindenki a saját „házát” igazgatná (1Timóteus 3,5), és nem a másik bajába kotnyeleskedne folyton, sokszor ezzel is a másik nyomorúságát fokozva; – bizony Istennek kedves, áldott hely lehetne ez a világ.
– 2. Ehelyett, a bűnök következményeként, büntetéseként: – romok mindenütt; – még a legnagyobb jólét mögött is; – mint ahogy rommá lett a júdai királyi ház libánoni cédrusokból épített palotája; – és rommá lett az egész Jeruzsálem. Romos még ma is. Romok, megoldhatatlan konfliktusok, sikertelenségek, elkorcsosult életek; – vagyis áldatlan állapotok (20–30). Kérdezik is a népek, ránk nézve: Mi a baj velünk, hogy így jártunk? (6–8)
– 3. „Felépülés” csak a karácsonykor született Úr Jézus Krisztusban lehetséges, aki feltámadott, és aki minket is kihoz a hitetlenség halálából. Urunk, Jézus Krisztus, könyörülj, adj üdvösséges „felépülést”!
___
Összegezzük a kortörténeti hátteret.
Jósiás király halála után, a „háttérben” Babilon átvette az uralmat Asszíriától (Kr. e. 626–612), megregulázta Egyiptomot (Kr. e. 609), feldúlta Jeruzsálemet, és három hullámban elhurcolta Júda lakosait (Kr. e. 605; 597; 587), hűbéres királyokat hagyva maga után.
Jósiás idősebb fiát, Jóáház királyt (más néven: Sallum királyt) még az Egyiptomiak hurcolták el Kr. e. 609-ben, és a „kaméleon” Jójákimot, Jósiás másik fiát helyezték a trónra, aki hol Egyiptomhoz, hol Babilonhoz húzott, amíg a „meccs” el nem dőlt.
Jójákin (Jójákim fia) megadta magát Babilonnak (Kr. e. 597).
Cidkijjá (Jójákin nagybátyja) és Gedaljá ugyanezt tették (Kr. e. 587–ig).
JÓJÁKIM KIRÁLY „sikertelen” élete karácsony előtti kiáltássá lesz…
– 1. Jójákim király csak a saját érdekeit képviselte.
A szociális igazságtalanság beszédes jele az áldatlan, sikertelen, bukott életünknek (13–19): – hatalommal való visszaélés; – jogszolgáltatás igazságszolgáltatás helyett; – elesettek elhanyagolása, kihasználása, nyomorgatása; – ártatlan vér ontása...
Fontoljuk meg!
Nem mások nyomorúságát, hanem a mieink nyomorúságát kéri számon rajtunk az Úr: „…ezen a helyen…” (3).
Ha mindenki a saját „házát” igazgatná (1Timóteus 3,5), és nem a másik bajába kotnyeleskedne folyton, sokszor ezzel is a másik nyomorúságát fokozva; – bizony Istennek kedves, áldott hely lehetne ez a világ.
– 2. Ehelyett, a bűnök következményeként, büntetéseként: – romok mindenütt; – még a legnagyobb jólét mögött is; – mint ahogy rommá lett a júdai királyi ház libánoni cédrusokból épített palotája; – és rommá lett az egész Jeruzsálem.
Romos még ma is.
Romok, megoldhatatlan konfliktusok, sikertelenségek, elkorcsosult életek; – vagyis áldatlan állapotok (20–30).
Kérdezik is a népek, ránk nézve: Mi a baj velünk, hogy így jártunk? (6–8)
– 3. „Felépülés” csak a karácsonykor született Úr Jézus Krisztusban lehetséges, aki feltámadott, és aki minket is kihoz a hitetlenség halálából.
Betegek vagyunk!
Urunk, Jézus Krisztus, könyörülj; – adj üdvösséges „felépülést”!