előző nap következő nap

„Kerestek majd engem, de nem találtok meg...” Jn 7,31–36

31 A sokaságból többen hittek benne, és ezt mondták: Amikor eljön a Krisztus, vajon több jelt tesz majd, mint amennyit ez tett? 32 Meghallották a farizeusok, hogy a sokaság ezeket suttogja róla, és szolgákat küldtek a főpapok és a farizeusok, hogy fogják el őt. 33 Jézus ekkor így szólt: Még egy kis ideig veletek vagyok, azután elmegyek ahhoz, aki elküldött engem. 34 Kerestek majd engem, de nem találtok meg, mert ahol én vagyok, oda ti nem jöhettek. 35 A zsidók erre így beszéltek egymás között: Hová akar menni, hogy nem találjuk meg? Talán a görögök között lévő szórványba készül, és a görögöket akarja tanítani? 36 Miféle beszéd ez: Kerestek majd engem, de nem találtok, mert ahol én vagyok, oda ti nem jöhettek?

„Kerestek majd engem, de nem találtok meg..." (34). Máshol ezt tanultuk Jézustól: „...keressetek, és találtok..." (Mt 7,7). Két különböző keresésről van szó. A mai ige így folytatódik: „...mert ahol én vagyok, oda ti nem jöhettek". Az Apostoli Hitvallás szerint „alászállt a poklokra". Addig jó nekünk, amíg „oda" nem mehetünk: mert valaki még oda is elment miattunk, helyettünk és érettünk. Ott nem találhatjuk meg őt, hiszen éppen attól váltott meg bennünket, és miután a harmadik napon végleg legyőzte a halál erőit, ő sem maradt ott!

RÉ 422 MRÉ 415

„…vádló levelet írtak……” (Ezsdrás 4,1–16) Ezsdrás 4,1–16

(6) „…vádló levelet írtak……” (Ezsdrás 4,1–16)

TIPIKUS! ILYEN A BŰNÖS EMBER. Ne legyenek illúzióink.

– 1. Az országba az asszírok által odatelepített népek eleve ellenségesek voltak Isten népével szemben (1). Eleve ellenségesek vagyunk egymással szemben. Különösen idegesít, ha a szomszéd gyarapszik. A szomszéd piciny épülése mindig jobban fáj, mint a távoli rózsadombi villa.

– 2. Az ellenség mindig provokál, először segítő szándékkal, támogatóan érkezik (2), aztán ahogy megkapja az első elutasítást (3), azonnal támad, akadályoz, elcsüggeszt, elrettent (4), bevádol, megrágalmaz (6–16), hogy meghiúsítson mindent (5).

– 3. Egy sereg kérdés fakad itt fel itt. Meddig adjunk bizalmat, nem az ellenséget látva a másikban, meddig merjük bevonni a másikat? Isten népe miért mondott azonnal nemet a „kedves ajánlkozásra”? Nem kellett volna próbálkozni? Hol van az a pont, ahol „nemet” kell mondani az ellenségnek? Nem „belelátjuk” valakibe az ellenséget, de meglátjuk a gonosz munkáját, és inkább felvállalunk minden kínzást és rágalmat, mind a lepaktálást… – Ez az egész történet megváltás, Jézus Krisztus után kiált.

___

Hozzáfűzés az igemagyarázathoz

 

– 3. Egy sereg kérdés fakad itt fel itt.

Meddig adjunk bizalmat, nem az ellenséget látva a másikban, meddig merjük bevonni a másikat? Sokszor megjártuk már a testvérek közösségében is. A segítő riválissá, ellenséggé lett, a helyünkre ült.

Isten népe miért mondott azonnal nemet a „kedves ajánlkozásra”? Nem kellett volna próbálkozni? Hol van az a pont, ahol „nemet” kell mondani az ellenségnek. Nem „belelátjuk” valakibe az ellenséget, de meglátjuk a gonosz munkáját, és inkább felvállalunk minden kínzást és rágalmat, mind a lepaktálást…

 

– Ez az egész történet megváltás, Jézus Krisztus után kiált.

Ebből a mocsárból nem lehet saját, emberi erővel megmenekülni!