előző nap következő nap

„...mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok” Jn 8,48–59

48 Azután így szóltak hozzá a zsidók: Vajon nem jól mondjuk, hogy samáriai vagy te, és ördög van benned? 49 Jézus így válaszolt: Bennem nincsen ördög, ellenben én tisztelem az én Atyámat, ti mégis gyaláztok engem. 50 Én nem keresem a magam dicsőségét: van, aki keresi, és ő majd ítéletet mond. 51 Bizony, bizony, mondom nektek, ha valaki megtartja az én igémet, nem lát halált soha. 52 A zsidók ezt mondták neki: Most már tudjuk, hogy ördög van benned. Ábrahám meghalt, a próféták is meghaltak, te pedig azt mondod: Ha valaki megtartja az én igémet, az nem ízleli meg a halált soha. 53 Csak nem vagy nagyobb atyánknál, Ábrahámnál, aki meghalt? A próféták is meghaltak! Kinek tartod magadat? 54 Jézus így válaszolt: Ha én dicsőíteném magamat, a dicsőségem semmi volna: az én Atyám az, aki megdicsőít engem, akiről ti azt mondjátok, hogy a ti Istenetek, 55 pedig nem ismeritek őt, én azonban ismerem. Ha azt mondanám, hogy nem ismerem, hozzátok hasonlóvá, hazuggá lennék, de én ismerem őt, és megtartom az ő igéjét. 56 Ábrahám, a ti atyátok ujjongott, hogy megláthatja az én napomat: meg is látta, és örült is. 57 A zsidók erre ezt mondták neki: Ötvenéves sem vagy, és láttad Ábrahámot? 58 Jézus így felelt nekik: Bizony, bizony, mondom nektek, mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok. 59 Erre köveket ragadtak, hogy megkövezzék, de Jézus elrejtőzött, és kiment a templomból.

„...mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok" (58). Jézus Krisztus nagyobb a legnagyobbaknál, mert Isten Fiaként ő örökkévaló (Jn 1,1). Ő a „Vagyok, aki vagyok" (2Móz 3,14), aki megvallja Istennel való teljes azonosságát, mert Jézus az ősatya, Ábrahám előtt is létezett. Kicsoda számomra Jézus? Az életem minden területére igaz-e, hogy ő az első és legfontosabb?

RÉ 425 MRÉ 366

„Vigyázzatok rá, és őrizzétek meg, amíg meg nem méritek…” (Ezsdrás 8,24–36) Ezsdrás 8,24–36

(29) „Vigyázzatok rá, és őrizzétek meg, amíg meg nem méritek…” (Ezsdrás 8,24–36)

Ezsdrás nem kér KATONAI VÉDELMET az útra, hogy kifejezze Istenébe vetett bizalmát. Nehémiás elfogadja a katonai védelmet (Nehémiás 2,9). Üdvözítő Istenünk emberi eszközökön keresztül is védelmez.

– 1. Egy dologhoz viszont Isten szigorú előírása szerint is mindig kell a „katonai rend és védelem”. Ezek az anyagi természetű ügyek. Ezsdrás a vezetők jelenlétében mérte meg a babiloni király által a templomnak ajándékozott kincseket (27–27).

– 2. Minden anyagi természetű ügyet szigorúan kell kezelni, de az Isten számára elkülönített szent dolgokat különösképpen (28).

– 3. Jó azonban tudni, hogy ezek a kincsek csak egy ideig vannak ránk bízva. Az a feladatunk, hogy hiánytalanul továbbadjuk, és hűségesen gyarapítsuk azokat. Egyre nehezebb ez a szolgálat, mert gyarló és gyanakvó itt mindenki. Nem véletlen, hogy még ezek a „kirakatosan hű sáfárok” is, alig győzik bemutatni szolgálatuk után az engesztelő áldozatokat (35–36). Jó volt felvenni, megőrizni, gyarapítani a drága, szent kincset; – de még jobb lesz átadni másoknak, Uram! (29–34)

____

Hozzáfűzés az igemagyarázathoz

Üdvözítő Istenünk emberi eszközökön keresztül is védelmez; – de azok ellenére, azok nélkül is megvédhet, oltalmazó akarata szerint.

 

– 2. Minden anyagi természetű ügyet szigorúan kell kezelni, de az Isten számára elkülönített szent dolgokat különösképpen.

Az Isten számára elkülönített, „szent” emberek élete ezért sokféleképpen nehéz, terhelt, kegyelemre szorult élet.

Nem azért, mert ezek rosszabbak lennének bárkinél is!

Sőt, a világ ügyleteihez képest, Isten népén tényleg látszik a szentség.

Ugyanakkor, a világ tökéletlensége és a szent ügy érzékenysége miatt, itt a legkisebb tévedés is üvölt.

Ezért terhelt és kegyelemre szorult Isten népének szolgálata (28).