előző nap következő nap

„...ismerem az enyéimet... életemet adom a juhokért” Jn 10,11–15

11 Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. 12 Aki béres és nem pásztor, akinek a juhok nem tulajdonai, az látva, hogy jön a farkas, elhagyja a juhokat, és elfut, a farkas pedig elragadja és szétkergeti őket. 13 A béres azért fut el, mert csak béres, és nem törődik a juhokkal. 14 Én vagyok a jó pásztor, én ismerem az enyéimet, és az enyéim ismernek engem, 15 ahogyan az Atya ismer engem, én is úgy ismerem az Atyát, és én életemet adom a juhokért.

„...ismerem az enyéimet... életemet adom a juhokért" (14–15). Jézus a farizeusokkal szemben fogalmazza meg, milyen az, amikor egy közösség vezetője valóban szolgálatnak tekinti a vezetést. A farizeusoknak az egyszerű emberek csak arra voltak jók, hogy a saját nagyszerűségüket csillogtassák előttük. Jézusnak ezzel szemben két dolgot jelentett a vezetés: a vezetettek ismeretét és az irántuk való önfeláldozást. A keresztyén vezetőket ennek alapján nevezhetjük ma is pásztoroknak. Vajon a ránk bízottakra farizeusokként vagy jézusian vigyázunk?

RÉ 231 MRÉ 435

„Jeruzsálem várfalainak a javítása előre haladt…” (Nehémiás 4,1-8) Nehémiás 4,1-8

(1) „Jeruzsálem várfalainak a javítása előre haladt…” (Nehémiás 4,1-8)

FELEMÁS HELYZET AZ ÉPÍTKEZÉS.

– 1. Egyrészt örömteli munka ez, annak minden nehézsége ellenére, hiszen a külső építkezés mindig megmozgatja a „lelkeket” is.

– 2. Ugyanakkor mégis egyre inkább kiver a víz, ha meglátok egy építkezést. Hiszen az építkezés maga a káosz, rendetlenség, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt. Az építkezés, a legnagyobb odafigyelés ellenére is ellentmondásos körülmények tengere.

– 3. Az építkezés legnagyobb nyomorúsága azonban mindig az, hogy a másik, nevezzük „a szomszédnak”, elirigyli a gyarapodást. Mindig feltámad ilyenkor Tóbíjjá és Szanballatt, meg a velük tartók, akik először gúnyolódnak, aztán zavart keltenek, majd támadnak és harcot indítanak ellenünk, le akarnak gyilkolni (5). Emögött az irigység áll (1–2). A háttérben drukkolók is valójában a bukásunkat lesik. Ez a folytonos harc, valamint a munka pénzt, idegrendszert, fizikai erőt felemésztő fáradtsága magát az építkezőt is halálosan elcsüggesztheti (4), és egymást is a munka feladására bíztatjuk (6). A reménytelenség is terjedhet, mint a ragály.

___

FELEMÁS HELYZET AZ ÉPÍTKEZÉS.

 

– 1. Egyrészt örömteli munka ez, annak minden nehézsége ellenére, hiszen a külső építkezés mindig megmozgatja a lelkeket is.

Nehéz eldönteni, hogy mi kell előbb, a „lelkek”, vagy az épület, hiszen az épület is hozhat „lelkeket”, de „lelkek” nélkül értelmetlen az épület.

Itt a lélek embert és életet, hitet egyaránt jelent.

 

– 2. Ugyanakkor mégis egyre inkább kiver a víz, ha meglátok egy építkezést.

Hiszen az építkezés maga a káosz, rendetlenség, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt.

Az építkezés sokszor kapkodás, „barmolás”, a legnagyobb odafigyelés ellenére is ellentmondásos körülmények tengere, pótcselekvések sora jellemzi.

 

– 3. Az építkezés legnagyobb nyomorúsága azonban mindig az, hogy a másik, nevezzük „a szomszédnak”, elirigyli a gyarapodást.

Mindig feltámad ilyenkor Tóbíjjá és Szanballatt, meg a velük tartók, akik először gúnyolódnak, aztán zavart keltenek, majd támadnak és harcot indítanak ellenünk, le akarnak gyilkolni (5).

Két okból: – nekik lehet, de a másiknak ne legyen; – vagy mert, ha nekik nincs, a másiknak se legyen.

Mindegyik lelkület mögött az irigység áll, és az, hogy nem ők gyarapítanak, nem ők gyarapodnak, nem ők állnak a középpontban… (1–2).

A háttérben drukkolók is valójában a bukásunkat lesik.

Ez a folytonos harc, valamint a munka pénzt, idegrendszert, fizikai erőt felemésztő fáradtsága magát az építkezőt is halálosan elcsüggesztheti (4), és egymást is a munka feladására bíztatjuk (6).

A reménytelenség is terjedhet, mint a ragály.

 

– 4. Nehémiás azonban nem hagyja ezt: felrázza, hitében megerősíti és csatsorba állítja népét (8), hogy megvédjék azt, amit az Úr nekik adott, hitüket, városukat, kultúrájukat, szeretteiket, kincseiket.

Nem támadnak, csak védekeznek. De ebben az esetben igaz: hinni és tenni, imádkozni és dolgozni.

A sorrend persze nem mindegy.

Az elsőből következhet áldottan a másik.

És még valami!

Ezek az emberek itt nem csak a sajátjukat, hanem a közös ügyet, nem mellesleg az Isten ügyét, azaz Jeruzsálem városfalát védik.

Nem csak a saját ügyünkben járunk el. Kell a saját is, hogy áldottabb és hitelesebb lehessen a közösért, az Úrért végzett szolgálatunk.

Amit építünk, azt itt hagyjuk örökül.