előző nap következő nap

„Rosszul esik az intés” Péld 15,1–19

1 A higgadt válasz elhárítja az indulatot, de a bántó beszéd haragot támaszt. 2 A bölcsek nyelve jól alkalmazza a tudást, az ostobák szája meg balgaságot áraszt. 3 Mindenen rajta tartja szemét az Úr, a gonoszakat és a jókat egyaránt figyeli. 4 A szelíd nyelv olyan, mint az élet fája, a romlott pedig összetöri a lelket. 5 A bolond utálja az apai intést, de az okos elfogadja a dorgálást. 6 Az igaz házában nagy kincs van, a bűnösnek pedig jövedelme okozza a vesztét. 7 A bölcsek ajka hinti a tudást, az ostobáknak a szíve sem tiszta. 8 A bűnösök áldozatát utálja az Úr, de a becsületesek imádságát kedveli. 9 Utálja az Úr a bűnös útját, de szereti az igazságra törekvőt. 10 Rosszul esik az intés annak, aki letér az ösvényről, pedig meghal az, aki gyűlöli a dorgálást. 11 A halál és az enyészet helye is az Úr előtt van, mennyivel inkább az emberek szíve! 12 Nem szereti a csúfolódó, ha feddik, és nem jár a bölcsekhez. 13 Az örvendező szív megszépíti az arcot, a bánatos szív pedig összetöri a lelket. 14 Az értelmes szív tudásra törekszik, az ostobák szája pedig bolondságon rágódik. 15 A csüggedőnek mindig rossz napja van, a jókedvűnek pedig mindig ünnepe. 16 Jobb a kevés az Úr félelmével, mint a sok kincs, ha nyugtalanság jár vele. 17 Jobb egy tányér főzelék ott, ahol szeretet van, mint a hizlalt ökör, ahol gyűlölet van. 18 Az indulatos ember viszályt szít, a türelmes pedig lecsendesíti a perpatvart. 19 A lusta útja olyan, mint a tövises sövény, a becsületesek ösvénye pedig egyenes.

Bibliaolvasó Kalauz – Némethné Balogh Katalin igemagyarázata

Háromszor is olvassuk, hogy az ember nehezen viseli az intést. Nem jó érzés, ha rámutatnak a hibáinkra. „Rosszul esik az intés” (10), mert sokszor magam is szenvedek attól, amit elrontottam. Tegyük Jézus Krisztus bűnbocsátó szeretetébe ezeket a rossz érzéseket, hogy megtapasztaljuk helyreigazító kegyelmét. Javunkra válik, ha Isten szerint szomorodunk meg. Vele szabadon beszélhetünk eddig elrejtett, szégyellnivaló problémáinkról, és kereshetjük a szabadulás útját.

RÉ21 473 RÉ 460

Zsoltárdicséret | 156 | Benned bíztam, Uram, Isten

„Elérkezett a kovásztalan kenyerek napja, amikor fel kellett áldozni a páskabárányt.” Lk 22,7–13

7 Elérkezett a kovásztalan kenyerek napja, amikor fel kellett áldozni a páskabárányt. 8 Jézus elküldte Pétert és Jánost ezt mondva: Menjetek el, és készítsétek el nekünk a páskavacsorát, hogy megehessük. 9 Ők pedig ezt kérdezték tőle: Mi a kívánságod, hol készítsük el? 10 Ő így válaszolt: Amikor beértek a városba, szembejön veletek egy ember, aki egy korsó vizet visz, kövessétek őt abba a házba, ahova bemegy, 11 és mondjátok meg a ház gazdájának: A Mester ezt üzeni neked: hol van a szállás, ahol tanítványaimmal együtt megehetem a páskavacsorát? 12 Ő majd mutat nektek egy nagy, berendezett emeleti termet: ott készítsétek el! 13 Akkor elmentek, és mindent úgy találtak, amint előre megmondta nekik; és elkészítették a páskavacsorát.

Az Ige mellett – Bogárdi Szabó István igemagyarázata

(7) „Elérkezett a kovásztalan kenyerek napja, amikor fel kellett áldozni a páskabárányt.” (Lk 22,7–13)

A kovásztalan kenyerek (páska) Isten népének nagy ünnepe szent megemlékezés volt, ekkor idézték fel, hogy miképpen szabadította ki Isten népét a halálos egyiptomi rabszolgaságból. Jézus kérése nemcsak a törvény előírásának felel meg (4Móz 9), hanem annak legmélyebb értelmét is feltárja. Lukács evangélista, aki mindig gondosan megjelöli az időpontok jellegét is, most nyomatékkal kezdi így az elbeszélést: elérkezett a nap, amikor fel kellett áldozni a bárányt (aki elveszi a világ bűneit). A szenvedéstörténet (passio passiva) áldozattörténetté (passio activa) sűrűsödik. A tanítványok most is megtapasztalhatják a Jézusnak való engedelmesség csodáját, amikor utasítását követve a vacsora helyszíne felől érdeklődnek. S ugyanúgy, mint virágvasárnap, amikor elhozták a szamárcsikót (19,30), most is Jézus szavára kellett rábízni magukat, a Mester kérését ismeretlen embernek kellett tolmácsolniuk, aki aztán elvezette őket a megfelelő helyre. S lám: minden kész! Mindent úgy találtak, amint előre megmondta nekik (13). A leírás talán aprólékosnak tűnik, de éppen ez tanít meg minket is szabad bizalommal engedelmeskedni Krisztusnak.

Március13.