előző nap következő nap

„Ti pedig, testvéreim, Izsák módjára az ígéret gyermekei vagytok” Gal 4,21–31

21 Mondjátok meg nekem ti, akik a törvény uralma alatt akartok lenni, nem halljátok, mit mond a törvény? 22 Mert meg van írva, hogy Ábrahámnak két fia volt: az egyik a rabszolganőtől, a másik a szabad asszonytól. 23 De a rabszolganőtől való csak test szerint született, a szabad asszonytól való viszont az ígéret által. 24 Ez képes beszéd, mert ezek az asszonyok két szövetséget jelentenek. Az egyik a Sínai-hegyi szövetség, amely szolgaságra szül: ez Hágár. 25 Mert Hágár a Sínai-hegy Arábiában, megfelel a mostani Jeruzsálemnek, amely szolgaságban van fiaival együtt. 26 De a mennyei Jeruzsálem szabad: ez a mi anyánk. 27 Mert meg van írva: „Ujjongj, te meddő, aki nem szültél, vigadj és örvendj, aki nem vajúdtál, mert több a gyermeke az elhagyottnak, mint a férjes asszonynak.” 28 Ti pedig, testvéreim, Izsák módjára az ígéret gyermekei vagytok. 29 De amint akkor a test szerint született üldözte a Lélek szerintit, úgy van ez most is. 30 De mit mond az Írás? „Űzd el a rabszolganőt és a fiát, mert nem örökölhet együtt a rabszolganő fia a szabad asszony fiával.” 31 Ezért tehát, testvéreim: mi nem a rabszolganő, hanem a szabad asszony gyermekei vagyunk.

Bibliaolvasó Kalauz – Pótor Áron igemagyarázata

A galaták a törvény uralma alá akarták vetni magukat, Pál azonban vissza akarja őket vezetni a kegyelem általi élethez. Ábrahám két fiának példája alapján a törvény szolgaságát állítja szembe a szabadsággal. Izmáel anyja, Hágár jelképezi a törvény szolgaságát. Izsák anyja, Sára pedig a szabadságot. „Ti pedig, testvéreim, Izsák módjára az ígéret gyermekei vagytok” (28). Ezért fontos elűzni a szolgalelkűséget, hogy az ígéretek szabad fiaiként éljünk!

RÉ21 761

Zsoltárdicséret | 174 | Jer, örvendezzünk az Úr Istennek

„Ha éhezik, aki gyűlöl téged, adj neki kenyeret, és ha szomjazik, adj neki vizet, mert parazsat gyűjtesz a fejére, az Úr pedig visszafizeti, amit adtál.” Péld 25

1 Ezek is Salamon példabeszédei, amelyeket Ezékiásnak, Júda királyának emberei gyűjtöttek össze: 2 Isten dicsősége az, hogy a dolgokat elrejti. A királyok dicsősége az, hogy a dolgokat kikutatják. 3 Az ég magassága, a föld mélysége és a királyok szíve kikutathatatlan. 4 Távolítsd el az ezüstből a salakot: az ötvös edényt készít belőle. 5 Távolítsd el a bűnöst a király elől, és trónját megerősíti az igazság. 6 Ne tetszelegj a király előtt, és az előkelők helyére ne állj, 7 mert jobb, ha azt mondják neked, hogy jöjj előbbre, mint ha megaláznak egy előkelő előtt, akit magad is látsz! 8 Ne állj ki elhamarkodottan, amikor perelsz, mert mit csinálsz majd a végén, ha ellenfeled megszégyenít? 9 A magad perét pereld ellenfeleddel, de a más titkát ne fedd föl, 10 mert aki hallja, szidalmaz téged, és rágalmazásod nem vonhatod vissza! 11 Mint az aranyalma ezüsttányéron, olyan a helyén mondott ige. 12 Mint az aranyfüggő és a színarany ékszer, olyan a bölcs feddés a szófogadó fülnek. 13 Mint hűsítő hóesés aratás idején, olyan a megbízható követ azoknak, akik küldik, mert felüdíti urai lelkét. 14 Felhő és szél eső nélkül: ilyen az, aki meg nem adott ajándékkal dicsekszik. 15 Türelemmel a fejedelmet is rá lehet beszélni, és a szelíd szó a csökönyösséget is megtöri. 16 Ha mézet találsz, egyél, amennyi jólesik, de túl sokat ne egyél, mert kihányod! 17 Ritkán tedd lábadat felebarátod házába, mert megsokallja, és meggyűlöl. 18 Pöröly, kard és éles nyíl az olyan ember, aki hamisan tanúskodik felebarátja ellen. 19 Mint a rossz fog és a tántorgó láb, olyan lesz a hűtlenek bizakodása a nyomorúság idején. 20 Mint aki leveti ruháját hideg időben, vagy mint aki ecetet kever lúggal, olyan az, aki a rosszkedvű ember előtt dalol. 21 Ha éhezik, aki gyűlöl téged, adj neki kenyeret, és ha szomjazik, adj neki vizet, 22 mert parazsat gyűjtesz a fejére, az Úr pedig visszafizeti, amit adtál. 23 Az északi szél esőt szül, a suttogó nyelv pedig haragos arcot. 24 Jobb a háztető sarkán lakni, mint zsémbes asszonnyal együtt a házban. 25 Mint hideg víz a tikkadt embernek, olyan a messze földről kapott jó hír. 26 Fölkavart forrás és romlott vizű kút: olyan az igaz, ha a bűnös előtt meginog. 27 Sok mézet enni nem jó, és a nehéz dolgokat kutatni nehéz. 28 Mint a város, amelynek csupa rés a kőfala, olyan az az ember, akinek nincs önuralma.

Az Ige mellett – Karsay Eszter igemagyarázata

(21–22) 25)

Képekkel és hasonlatokkal kapunk tanácsokat az egymást követő mondásokban (1–20.25–-28). Közülük kiemelkednek ezek az igeversek, amelyek újszövetségi magaslatra jutnak el. Jézus a hegyi beszédben kéri követőitől – a gyűlölet és bosszú helyett – az ellenség szeretetét (Mt 5,44). Pál apostol pedig szó szerint idézi ezt (Róm 12,20). A parázs gyűjtése a fejre – nehezen érthető kép, többféle magyarázatot adnak erre az írásértelmezők. A mondat első felének értelmében világos, hogy nem valamiféle kínzásról van szó, hanem inkább jótéteményről. A legvalószínűbb magyarázat ez: ahogy a kenyér és a víz kisegíti a szükségben lévőt, az ellenséget, úgy az is, ha parazsat adunk neki a tűzgyújtáshoz, ahogyan az egykor szokás volt. A szegények néha a szomszédból kértek parazsat, és kis edényben a fejükön vitték haza. A szándék tehát nem a megszégyenítés, sokkal inkább az, hogy a gonoszságra jóval válaszoljunk (Péld 24,29). Győzzük le magunkban a bosszú ösztönét, ami – a képnél maradva – olaj volna a gyűlölet tüzére. Mi is tegyük a jót, Krisztus követőiként bízzuk Istenre az ítéletet!

Június 2